Andrzejkowe wróżby dla przedszkolaków, zeróweczki oraz klas I-III
Listy d Czarodziejek to dobry sposób na nudę :)
Andrzejkowe wróżby
„Zapewne zastanawiacie się kim jestem i jaki jest powód naszego spotkania. Jestem Czarodziejką z Czarnej Góry i chciałabym opowiedzieć Wam o zwyczajach w dniu Świętego Andrzeja. Posłuchajcie a wszystkiego się dowiecie. Są różne sposoby, żeby przewidzieć, co nas czeka w przyszłości. Można pójść do wróżki, która ma czarnego kota i szklaną kulę. Można zapytać Cyganki, która wróży z kart i ręki. Można też wróżyć sobie samemu, ale trzeba to robić w czasie niezwykłym.
Do dzisiaj przetrwała jedynie tradycja andrzejkowa, będąca zabawą połączoną ze wspólnymi wróżbami dziewcząt i chłopców. Obecnie andrzejki są wesołym spotkaniem towarzyskim dostarczającym wielu przeżyć i emocji. Zapraszam, więc i Was na wspólną zabawę andrzejkową. Teraz muszę już przenieść się w nowe miejsce, w którym czekają na mnie inne dzieci. Dla Was zostawiam listy przyniesione przez moich przyjaciół – nietoperzy. Proszę odczytujcie je w odpowiedniej kolejności, jakie wskazują cyfry”. Listy wprowadza Was w zaczarowany świat wróżb. Do zobaczenia ”
Jednak, aby sprawdzić czy wróżby się spełniają, musimy trochę sami poczarować. Na środku sali stoi kolorowe pudełko. Każde dziecko odszukuje w sali serduszko i powtarzając zaklęcie po nauczycielce zbliża się do środka koła i wrzuca je do środka.
Hokus – Pokus, mary – dary,
Niech się spełnią andrzejkowe czary.
Czary – mary, czary – mary,
Aby wróżby się spełniły złóżmy dary.
A teraz zwracamy uwage na listy przyniesione przez nietoperze, których nadawcą jest czarodziejka.
Zdejmujemy pierwszy list od czarodziejki i odczytujemy go dzieciom
Kochane Dzieci!!!
Mam nadzieję, że spodoba się Wam pierwsza wróżba, która znajduje się w kopercie numer 1 , która powie Wam co spotka Was w niedalekiej przyszłości. Powodzenia
Pozdrawiam i pilnie Was obserwuję.
Czarodziejka z Łysej Góry
4. „Kwiat prawdę ci powie”
Na stołach rozkładamy ilustracje kwiatów (jeden kwiat na jednym stoliku). Gdy muzyka gra dzieci improwizują ruchem rytm melodii. Muzyka cichnie każde dziecko staje przy wybranym przez siebie kwiatku.
RÓŻA – szczęście w życiu
NARCYZ – zakochasz się
ASTER – uważaj czekają cię kłopoty
BEZ – miłe towarzystwo
LILIA- będziesz tęsknić za kimś bliskim
5. List NR 2. od wróżki
Witam Was po raz drugi!!
Oto pierwsza wróżba. Rozejrzyjcie się dookoła , na pewno zauważycie kapelusz ale nie dotykajcie Go, bo wróżba się nie uda. Może go dotknąć tylko jedna osoba. Wybierzcie teraz wspólnie tą właśnie osobę . Jeśli już wybraliście, to niech ta osoba podejdzie do kapelusza i go weźmie. Dzięki tej wróżbie dowiecie się kim zostaniecie w przyszłości.
W środku znajdują się karteczki na których są narysowane są przedmioty, czynności, które służą ludziom w wykonywaniu określonych zawodów. Dzięki temu od razu odgadniecie kim w przyszłości będziecie
Powodzenia Czarodziejka z Łysej Góry
Każde dziecko kolejno losuje obrazek, nauczycielka pomaga w rozpoznaniu zawodu wtedy gdy powstaje problem.
6. List Nr.3 od czarodziejki
Kochane dzieci!
Jestem pewna, że humory Wam dopisują a zabawa jest wspaniała. Teraz proszę podzielcie się na dwie drużyny: I –, II –. Grupa I siada na rogu dywanu, natomiast GR II ma za zadanie ustawić się w rzędzie. Każdy otrzyma sznurek tej samej długości. Podczas kiedy muzyka gra zawiązujecie supełki, tak żeby było ich jak najwięcej. Kto wykona to zadanie najlepiej ZOSTANIE NIEDŁUGO SZYBKIM BIEGACZEM1!
A teraz kolej na młodsze dzieci. Proszę usiądźcie w kole, Wasze panie umieszcza kolorowa butelką a wokół niej gwiazdy. Każdy z was ZAKRĘCI BUTELKĄ I DOWIE SIĘ CO PRZYTRAFI MU SIĘ W DNIU KIEDY JUŻ PRZYJDZIE ŚWIĘTY MIKOŁAJ. Zatem zaczynajcie!
Kolejno każde dziecko z grupy średniaków kręci butelką, nauczyciel czyta informacje umieszczone na gwiazdach, po drugiej stronie.
List Nr 4 od Czarodziejki
Chłopcy i dziewczynki z NIEKŁANIA
To już ostatnia wróżba, którą dla Was przygotowałam – WRÓŻBA ZE SZKATUŁKĄ. Każdy wylosuje jeden obrazek z postacią zwierzątka, który powie mu jakie cechy charakteru nabędzie będąc już dorosłym .
Dziękuję za wspaniałą zabawę i do zobaczenia w przyszłym rokuJ
Czarodziejka z Czarnej Góry
Dzieci siedzą w kole każdy losuje kolejno jeden z obrazków przedstawiających (lisa, kotka, misia, sowy, żółwia, papugi, ryby, lwa, myszki)
LIS – samolub
KOTEK – miły
MIŚ – ospały
SOWA – mądry
ŻÓŁW – wolny
PAPUGA – gaduła
RYBA – zdrowy
LEW – dzielny, odważny
MYSZKA – sprytny
10. Zakończenie
W nagrodę, na zakończenie - dzieci wykonują dowolny taniec do piosenki Majki Jeżowskiej „Najpiękniejsza w klasie”.