Publiczna Szkoła Podstawowa im. ppor. Karola Niedzielskiego "Dobosza"

26-220 Stąporków

Niekłań Wielki ul. Szkolna 4

Tel: (41) 374-40-14

e-mail- nieklan@pspnieklan.szkolnastrona.pl

Adres

26-220 Stąporków


Niekłań Wielki ul. Szkolna 4


Tel: (41) 374-40-14


e-mail- nieklan@pspnieklan.szkolnastrona.pl


Statystyki

  • Odwiedziło nas: 917618
  • Do końca roku: 277 dni
  • Do wakacji: 84 dni

Czym jest autyzm i zespół Aspergera?

Co to jest autyzm?

Autyzm nie jest chorobą, ale zaburzeniem rozwoju . Mówiąc innymi słowami: autyzm oznacza, że mózg pracuje w niestandardowy sposób. Osoby z autyzmem mają problemy z mówieniem, postrzeganiem świata, rozumieniem relacji społecznych.

Autyzm jest diagnozowany na podstawie  cech występujących  w trzech obszarach :

Interakcje społeczne

  • dziecko nie wskazuje palcem, żeby pokazać, że coś je interesuje, nie patrzy na przedmioty, które wskazuje rodzic,
  • małe zainteresowane ludźmi lub brak świadomości ich obecności,
  • trudności w inicjowaniu kontaktu, angażowaniu się w zabawy w grupie, zdobywaniu przyjaciół,
  • brak naśladowania (wchodzenie w role i udawanie w zabawie , pokazywanie gestu „pa pa”…itp.),
  • trudności w rozumieniu uczuć lub mówieniu o uczuciach,
  • wyrażanie emocji nieadekwatnie do sytuacji (np. wpadanie w złość lub chichot  bez wyraźnego powodu, brak strachu w sytuacjach zagrożenia)

Komunikacja

  • opóźniony rozwój mowy,
  • unikanie kontaktu wzrokowego,
  • mimika twarzy  niedostosowana do wypowiedzi,
  • trudności z odczytywaniem mimiki twarzy, tonu głosu, gestów rozmówcy
  • nietypowy ton głosu lub nietypowy rytm mowy np. wymawianie każdego zdania jak pytania,
  • powtarzanie słów lub zdań tzw. echolalia np. w odpowiedzi na pytanie, powtarza je, zamiast udzielić odpowiedzi,
  • branie wypowiedzi zbyt dosłownie – nierozumienie poczucia humoru, ironii, metafor

Powtarzalne, stereotypowe zachowania

  • przywiązanie do rutyny np. dziecko nalega na chodzenie dokładnie tą samą drogą do szkoły lub jedzenie na tym samym talerzu, ubiera się zawsze w tej samej kolejności, przywiązuje się do harmonogramu dnia, którego przebieg punkt po punkcie daje mu poczucie spokoju i bezpieczeństwa
  • trudności z adaptacją do zmian w planie lub w środowisku np. przemeblowanie, zmiana godziny wyjścia do szkoły,
  • nietypowe przywiązanie do zabawek lub obiektów tj. klucze, włączniki światła, nitki,
  • zainteresowanie wąską dziedziną wiedzy np. rozkłady jazdy tramwaju, dinozaury, liczby, odkurzacze określonej marki
  • spędzanie dużej ilości czasu na układaniu zabawek w specyficzny sposób, obserwowaniu poruszających się przedmiotów (np. wentylator, pralka), koncentrowanie się na specyficznej części przedmiotu (np. kółko od auta),
  • wielokrotne powtarzanie ruchów tj. trzepotanie rękami na wysokości oczu, kręcenie się wokół własnej osi, uderzanie w stół, rytmiczne kiwanie się w różnych kierunkach czy chodzenie po okręgu – tzw. stereotypie ruchowe lub autostymulacje,
  • tendencja do unikania spontanicznych kontaktów lub słaba zdolność do interakcji społecznych,
  • problemy z podtrzymaniem prostej rozmowy,
  • trzymanie się sztywnych rytuałów, trudności w akceptowaniu zmian,
  • trudności w kontrolowaniu reakcji społecznych/emocjonalnych, szczególnie gniewu, agresji lub nadmiernego niepokoju
  • nadaktywność,
  • zatracanie się we własnych zainteresowaniach z tendencją do fiksacji na poszczególnych obiektach lub przedmiotach, przejawiające się w mechanicznym zapamiętywaniu wybranych wiadomości,
  • trudności z percepcją wzrokową, słuchową i czuciową oznaczające niekiedy nadwrażliwość lub zbyt mała wrażliwość  w określonych obszarach. 

Diagnozy ze spektrum autyzmu, które stawiane są najczęściej to: autyzm, autyzm atypowy i zespół Aspergera.  Osoby z zespołem Aspergera nie mają trudności w kontakcie werbalnym, a ich inteligencja jest co najmniej przeciętna. Istotne jest to, że osoby z zespołem Aspergera dysponując często bardzo dobrymi możliwościami poznawczymi, przejawiają bardzo duże trudności w rozumieniu rzeczywistości emocjonalnej   i społecznej.

Do symptomów mogących świadczyć o zespole Aspergera należą:

  • tendencja do unikania spontanicznych kontaktów lub słaba zdolność do interakcji społecznych,
  • problemy z podtrzymaniem prostej rozmowy,
  • trzymanie się sztywnych rytuałów, trudności w akceptowaniu zmian,
  • trudności w kontrolowaniu reakcji społecznych/emocjonalnych, szczególnie gniewu, agresji lub nadmiernego niepokoju
  • nadaktywność,
  • zatracanie się we własnych zainteresowaniach z tendencją do fiksacji na poszczególnych obiektach lub przedmiotach, przejawiające się   w mechanicznym zapamiętywaniu wybranych wiadomości,
  • trudności z percepcją wzrokową, słuchową i czuciową oznaczające niekiedy nadwrażliwość lub zbyt mała wrażliwość w określonych obszarach. 

Dlaczego ważne jest wczesne rozpoznanie i wczesna interwencja?

Rodzice zaniepokojeni zaburzeniami dostrzeżonymi w rozwoju swoich dzieci mogą skontaktować się :

  • z pediatrą,
  • psychiatrą,
  • poradnią psychologiczno-pedagogiczną lub
  • pedagogiem specjalnym.

Autyzm diagnozuje psychiatra, który zazwyczaj pracuje w kilkuosobowym zespole diagnostycznym.

Wczesne rozpoznanie autyzmu jest bardzo ważne, ponieważ można wtedy zacząć wczesne wspomaganie rozwoju. Odpowiedni sposób mówienia do dziecka i zabawy oraz odpowiednia organizacja środowiska pomagają dziecku w uczeniu się, komunikowaniu i nawiązywaniu relacji.

O czym warto pamiętać?

  • Osoby z autyzmem inaczej odbierają świat i inaczej na niego reagują.  Ich zmysły są zbyt wrażliwe lub za mało wrażliwe. W wyniku tego  osoby takie mogą odczuwać zwykłe bodźce jako mało intensywne (np. nie czuje uścisku dłoni) albo zbyt intensywne (uścisk dłoni czują  tak silnie jak poparzenie, niechętnie się przytulają, zakrywają uszy w reakcji na niektóre dźwięki, poszukują wrażeń zmysłowych,  np.:wpatrywanie się  w światło, mocne podskakiwanie).
  • Świat, w którym funkcjonuje  osoba ze spektrum autyzmu, pełen jest zależności i bodźców, których my nie dostrzegamy. Stąd często zachowanie takich osób wydaje się nielogiczne, nieadekwatne do sytuacji , niezrozumiałe. Takie proste gesty i zachowania  jak powitanie na dzień dobry, zwykła rozmowa czy przytulenie się do kochanej osoby to dla nich skomplikowane działanie wymagające nie lada wysiłku, często wręcz niemożliwe do wykonania. Dlatego tak ważne jest, aby przebywając z osobą z autyzmem lub zespołem Aspergera starać się ją zrozumieć, nie oceniać, pomagać, nie krytykować

Więcej informacji o autyzmie i zespole Aspergera można znaleźć w następujących źródłach