Innowacja pedagogiczna p.h."LABORATORIUM CHEMICZNO-EKOLOGICZNE” - JAK POCZUĆ CHEMIĘ DO CHEMII?"
Innowacja pedagogiczna
p.h."LABORATORIUM CHEMICZNO-EKOLOGICZNE”
- JAK POCZUĆ CHEMIĘ DO CHEMII?"
Podczas zajęć pozalekcyjnych uczniowie klas 8ai 8b mogli poznawaćmetodykę badań chemicznych, na innym niż dotychczas poziomie. Ważnym elementem w pracy z uczniem było więc formułowanie problemów, stawianie hipotez i ich weryfikowanie oraz przedstawianie w różnej formie uzyskanych wyników i wyciąganie na ich podstawie wniosków. Zajęcia pozwalały na realizację doświadczeń chemicznych i prowadzenia obserwacji, analizy wyników i wnioskowanie.
Powiązanie wiedzy z praktyką i zainteresowaniami uczniowskimi, sprzyjało rozwijaniu u uczniów samodzielności i kreatywności ,umiejętnego i bezpiecznego posługiwania się sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi. Realizowaliśmy też zajęcia z wykorzystaniem robotów. Robot sprawił, że zadania obliczeniowe z chemii uczniowie chętniej rozwiązywali niż zwykle, a zajęcia okazały się zarówno efektowne jak i efektywne. Uczestnicy mogli również dostrzegać znaczenie chemii w życiu codziennym.
Zgodnie z założeniami programu aktywność nauczyciela podczas zajęć była ograniczona do minimum, inspirowałam do działań i kontrolowałam ze względu na bezpieczeństwo dlatego, że uczniowie powinni mieć czas na pomyłki w swoich dociekaniach i na poprawę tego, co zostało zrobione nieprawidłowo podczas działań laboratoryjnych.
Niektóre doświadczenia uczniowie wykonywali w formie pokazu pod baczną kontrolą nauczyciela. Pokazali wiele ciekawych doświadczeń chemicznych m.in. sztuczną krew, wulkan, pasta dla słonia, chemiczny ogród, Eko-węże Faraona i wiele innych. Uczniowie mogli przekonać się sami, czy możliwe jest uzyskanie samopompującego się balonika, jak również zobaczyć reakcje pełne zmian barw roztworów w zależności od stosowanego środowiska, jak też wytrącanie się różnobarwnych osadów w reakcjach strąceniowych.
Ewaluacją zrealizowanej części programu w pierwszym semestrze był test praktyczny p.h. „ Zgadnij kim jestem” podczas którego zadaniem zespołów było wykrycie substancji zawartych w probówkach ponumerowanych metodą mieszania roztworów „każdy z każdym” i na podstawie objawów reakcji przypisanie numerom nazw substancji i ich wzorów chemicznych.
Wszystkie działania podczas zajęć miały na celu przedstawienie chemii jako nauki, która może być pasją, a przede wszystkim pokazanie, że naklejona na nią łatka „przedmiot trudny” nie jest prawdziwa. W trakcie trwania pokazów uczniowie mogli przyglądać się wykonywanym doświadczeniom, zadawać pytania, a ponadto poczuć chemię.
N-l prowadzący:
Maria Telec
W załączeniu galeria zdjęć.