Publiczna Szkoła Podstawowa im. ppor. Karola Niedzielskiego "Dobosza"

26-220 Stąporków

Niekłań Wielki ul. Szkolna 4

Tel: (41) 374-40-14

e-mail- nieklan@pspnieklan.szkolnastrona.pl

Adres

26-220 Stąporków


Niekłań Wielki ul. Szkolna 4


Tel: (41) 374-40-14


e-mail- nieklan@pspnieklan.szkolnastrona.pl


Statystyki

  • Odwiedziło nas: 964021
  • Do końca roku: 236 dni
  • Do wakacji: 43 dni

Innowacja pedagogiczna p.h."LABORATORIUM CHEMICZNO-EKOLOGICZNE” - JAK POCZUĆ CHEMIĘ DO CHEMII?"

Innowacja pedagogiczna

p.h."LABORATORIUM CHEMICZNO-EKOLOGICZNE”

 - JAK POCZUĆ CHEMIĘ DO CHEMII?"

               Podczas zajęć pozalekcyjnych uczniowie klas 8ai 8b mogli poznawaćmetodykę badań chemicznych, na innym niż dotychczas poziomie. Ważnym elementem w pracy  z uczniem  było więc formułowanie problemów, stawianie hipotez  i ich weryfikowanie oraz przedstawianie w różnej formie uzyskanych wyników i wyciąganie na ich podstawie wniosków. Zajęcia pozwalały na realizację doświadczeń chemicznych i prowadzenia  obserwacji, analizy wyników i wnioskowanie.

             Powiązanie wiedzy z praktyką i zainteresowaniami uczniowskimi, sprzyjało rozwijaniu u uczniów samodzielności i kreatywności ,umiejętnego i bezpiecznego posługiwania się sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi. Realizowaliśmy też zajęcia  z wykorzystaniem robotów.  Robot  sprawił, że zadania obliczeniowe z chemii  uczniowie chętniej  rozwiązywali niż zwykle, a zajęcia okazały się  zarówno efektowne jak i efektywne. Uczestnicy mogli  również dostrzegać znaczenie  chemii w życiu codziennym.
                Zgodnie z założeniami programu aktywność nauczyciela podczas zajęć była ograniczona do minimum, inspirowałam do działań i kontrolowałam ze względu na bezpieczeństwo  dlatego,  że uczniowie powinni mieć czas na pomyłki w swoich dociekaniach i na poprawę tego, co zostało zrobione nieprawidłowo podczas działań laboratoryjnych.

               Niektóre doświadczenia uczniowie wykonywali w formie pokazu pod baczną kontrolą nauczyciela. Pokazali wiele  ciekawych doświadczeń chemicznych m.in. sztuczną krew, wulkan, pasta dla słonia, chemiczny ogród, Eko-węże Faraona i wiele innych. Uczniowie mogli przekonać się sami, czy możliwe jest uzyskanie samopompującego się balonika, jak również zobaczyć reakcje pełne zmian barw roztworów w zależności od stosowanego środowiska, jak też wytrącanie się  różnobarwnych osadów w reakcjach strąceniowych.

           Ewaluacją  zrealizowanej części programu  w pierwszym semestrze był   test praktyczny p.h. „ Zgadnij kim jestem” podczas którego zadaniem zespołów było wykrycie substancji zawartych w probówkach ponumerowanych metodą mieszania roztworów „każdy z każdym” i na podstawie objawów reakcji przypisanie numerom nazw substancji i ich wzorów chemicznych.

         Wszystkie działania podczas zajęć miały na celu przedstawienie chemii jako nauki, która może być pasją, a przede wszystkim pokazanie, że naklejona na nią łatka „przedmiot trudny” nie jest prawdziwa. W trakcie trwania pokazów uczniowie mogli przyglądać się wykonywanym doświadczeniom, zadawać pytania, a ponadto poczuć chemię.

   N-l prowadzący:

    Maria Telec

W załączeniu galeria zdjęć.