Publiczna Szkoła Podstawowa im. ppor. Karola Niedzielskiego "Dobosza"

26-220 Stąporków

Niekłań Wielki ul. Szkolna 4

Tel: (41) 374-40-14

e-mail- nieklan@pspnieklan.szkolnastrona.pl

Adres

26-220 Stąporków


Niekłań Wielki ul. Szkolna 4


Tel: (41) 374-40-14


e-mail- nieklan@pspnieklan.szkolnastrona.pl


Statystyki

  • Odwiedziło nas: 964049
  • Do końca roku: 236 dni
  • Do wakacji: 43 dni

Scenariusz zajęć logopedycznych z wykorzystaniem programu mTalent

Scenariusz zajęć logopedycznych z wykorzystaniem programu mTalent

Kl. III A

Data 17.05.2023

Temat: Głoska  „r” w wyrazach, wyrażeniach i zdaniach.

Cele ogólne:

  • utrwalenie głoski „r” w wyrazach, wyrażeniach i zdaniach;
  • usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych;
  • poszerzenie słownika biernego i czynnego
  • rozwijanie percepcji słuchowej;
  • usprawnienie pamięci i koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej.

Cele szczegółowe:

  • usprawnianie aparatu mowy i prawidłowego oddychania (wdech nosem, wydech ustami);
  • doskonalenie percepcji wzrokowo-ruchowo-słuchowej;
  • utrwalanie prawidłowej wymowy głoski „r” w wyrazach;
  • doskonalenie percepcji słuchowej (określanie miejsca głoski „r” w wyrazach: na początku, w środki, na końcu);
  • utrwalanie głoski „r” w wyrażeniach;
  • usprawnianie techniki czytania (w trakcie wykonywania ćwiczeń).

Metody:

  • ćwiczeń ortofonicznych;
  • oglądowa;
  • słowna;
  • ćwiczeń praktycznych;
  • aktywizująca.

Forma pracy:

indywidualna.

Czas trwania zajęć:

45 min.

Zastosowane środki dydaktyczne:

bańki mydlane, wiatraczek, paski papieru z zagadkami, lustro, karty pracy.

Przebieg zajęć

I. Zajęcia wprowadzające

1. Ćwiczenia oddechowe:

  • „Wąchanie zapachu pieczonego ciasta” – wciąganie powietrza i zatrzymywanie;
  • „Dmuchanie baniek mydlanych”;
  • „Dmuchanie w wiatraczek”
  • „Zabawy z piłeczkami ping-pongowymi;
  • „Zdmuchiwanie świeczki.

 

2. Ćwiczenie języka

  • oblizywanie warg  - usta są szeroko otwarte;
  • wysuwanie języka do przodu i cofanie w głąb jamy ustnej (bez kontaktu
    z wargami);
  • unoszenie języka do górnych zębów;
  • dotykanie językiem wargi górnej i dolnej;
  • kierowanie języka w kąciki ust bez dotykania nim warg i zębów - tzw. „wahadełko”;
  • kląskanie językiem;
  • oblizywanie zębów - usta szeroko otwarte;
  • wypychanie językiem policzków (jak przy ssaniu cukierka);
  • przeciskanie języka między zębami;
  • wymawianie głoski „ttt” przez uderzanie końcem języka o podniebienie; podobnie z głoską „d” - naśladowanie odgłosu strzelania z karabinu;
  • wymawianie sylab „la-la-la”, „lo-lo-lo”, „le-le-le” (poruszanie jedynie językiem - nie brodą, przy szeroko otwartych ustach);
  • naciskanie językiem na podniebienie przy szeroko otwartych ustach - stopniowe zwalnianie nacisku;
  • układanie języka w rulonik.

3.Ćwiczenia warg

Mogą być wykonywane naprzemiennie z ćwiczeniami języka. Przy wymowie „r” wargi są lekko zaokrąglone, rozchylone.

  • wymawianie samogłosek a - o przy szeroko otwartych ustach;
  • przesadnie wyraźne wymawianie a - o - u;
  • cmokanie (dziecko udaje, że stara się rozłączyć sklejone wargi);
  • parskanie wargami (zabawa w motor);
  • granie palcami na wargach;
  • nadymanie policzków i powolne wypuszczanie powietrza („dziurawy balonik”);
  • gwałtowne rozwieranie zaciśniętych warg (zabawa w pyszczek ryby);

4. Ćwiczenia artykulacyjne:

a) konik – parskamy, źrebak – kląskamy, cukierek – mlaskamy, ryba – robimy okrągłe usta;

b) filiżanka – dmuchamy zimnym strumieniem, baloniki – wypuszczamy powietrze, lew – ziewamy, ręce – chuchamy;

5.  Powtarzanie sylab i logatomów.

Dziecko powtarza kolejne połączenia „r” z samogłoskami:

 ra, ro, re, ru, ry,
ara, oro, ere,uru, yry,
ar, or, er, ur, yr.

II. Zajęcia zasadnicze

1. Utrwalanie „r” w wyrazach:

a) układanie przez uczniów wyrazów i określanie położenia „r” w wyrazach (nagłos, śródgłos, wygłos) np.:

  • nagłos: rak, robak, rebus, ryba
  • śródgłos: aparat, żyrafa, piorun, firanka
  • wygłos: rower, mur, ser, autor

b) rozwiązywanie zagadek – dziecko wybiera pasek papieru z zagadką, podaje jej rozwiązanie i określa położenie „r” w odgadniętych wyrazach:

 Rudą kitką się chlubi, orzeszki bardzo lubi.(wiewiórka)

            W piórniku noszę kolorowe, dzięki nim rysuję obrazy nowe.(kredki)

Ma  na nosie pan Hilary. (okulary)

Mieszka w rzece albo w stawie i szczypcami tnie jak krawiec. (rak)

Mama je w sklepie kupuje, a ty je potem w cieście znajdujesz. (rodzynki)

Co to za zwierzę, może zgadniecie, ma torbę, w której nosi swe dzieci. (kangur)

Czerwony kapelusz w białe kropeczki, omijają go nawet małe wiewióreczki.
       (muchomor)     

2. Utrwalanie „r” w zdaniach – odczytanie przez dziecko wierszyków logopedycznych:

 

“Rozgadana papuga”

Siedzi papuga na murku na niewielkim podwórku.
Gapi się na świat i mówi tak:
trawa, tratwa, trąbka, brat, broda, brudny, brama, tran.
Potem jedno oko mruży i znów mówi do kałuży:
droga, drugi, drab, drużyna, prośba,
prędkość, pręt, drabina.
Kręci głową macha skrzydłem i powtarza mi różne
słowa z głoską [r].

 

“Broszka”

Mała Bronka nabroiła,
piękną broszkę gdzieś zgubiła.
Broszka szybko się znalazła-
do imbryka Bronce wpadła.

 

 

3. Ćwiczenia z wykorzystaniem programu mTalent

a) wysłuchaj nagrań, nagraj swoje wersje i je odsłuchaj. Następnie znajdź pary tych samych obrazków

b) wysłuchaj nagrań, nagraj swoje wersje i je odsłuchaj. Następnie połącz nagrania z właściwą ilustracją

c) poprowadź dziewczynkę ścieżką, na której znajdują się tylko obrazki, których nazwa zawiera głoskę r w środku wyrazu

d) wysłuchaj nagrań, nagraj swoje wersje i je odsłuchaj. Następnie do każdego nagrania wybierz właściwy obrazek

e) wysłuchaj nagrań, nagraj swoje wersje i je odsłuchaj. Następnie narysuj drogę , jaką powinien pokonać nurek, by dotrzeć do wraku, którego szuka.

III. Zajęcia końcowe

1.  Podsumowanie zajęć.

2. Zadanie pracy domowej. Karta pracy

Utrwalanie „r” w wyrażeniach i zdaniach:

a) uzupełnianie zdań brakującymi wyrażeniami. Dziecko czyta zdania, a następnie dobiera brakujące wyrażenia;

O jakie wyrażenie chodzi?

W zeszłym roku zepsuł się ………………………………………………………………………………………

Gdy jest zimno zakładam ……………………………………………………………………………………….

Mam w domu ……………………………………………………………………………………….

Widziałem nieraz dużo ……………………………………………………………………………………….

Renata dostała bukiet ……………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………..dają pyszne mleko.

Wyrażenia do wyboru: czerwonych raków, różowe rękawiczki, stary telewizor, kolorowe kredki, czerwonych róż, zdrowe krowy, szarego królika oraz kolorowe rybki.

3. Podziękowanie za współpracę i pożegnanie.