Zajęcia na trasie przyrodniczej ścieżki dydaktycznej.
Z okazji Dnia Dziecka uczniowie naszej szkoły wraz z opiekunami brali udział w zajęciach terenowych na trasie przyrodniczej ścieżki dydaktycznej, które były niełatwą wyprawą do lasu. Czekały na uczestników liczne przygody i zadania do wykonania, ponieważ każde wyjście w teren na trasę ścieżki to nowe doświadczenia i odkrywanie czegoś nowego.
Uczniowie podejmowali różne działania:
1.Badali niektóre parametry wody źródlanej: odczyn wody – pH, zawartość azotanów, żelaza, twardość wody postępując zgodnie z instrukcją, wykorzystując reagenty i szkło laboratoryjne zawarte w walizce Eko-badacza.
2. Dokonywali pomiarów i porównywali na skraju i w środku lasu wybrane czynniki abiotyczne: temperatury powietrza, nasłonecznienia, siły wiatru, zawartości ozonu, wilgotności gleby i jej pH .
3. Poznali historię bartnictwa w Polsce, zalety jakie niesie rozwój bartnictwa dla ochrony przyrody i dziedzictwa kulturowego.
4.Na podstawie tablicy stratygraficznej określali wiek skałek w mln lat w rezerwacie, a posługując się kluczem do identyfikacji skał określali rodzaj skał, stopień ich rozdrobnienia, kolor.
5.Określali wiek i wysokość drzewa doborowego – sosny pospolitej, wykorzystując przyrząd pomiarowy EKO-BIO-PLUS.
6. Rozpoznawali różne gatunki roślin rosnących na trasie i gatunki charakterystyczne dla zespołów roślinnych porastających teren rezerwatu.
7. Wykonali dokumentację w postaci uzupełnionych kart pracy, jak również dokumentację fotograficzną zajęć.
Poprzez realizację takich zajęć uczniowie są traktowani jak badacze i odkrywcy, wykorzystują w praktyce zdobytą wiedzę. Nauczyciel jest osobą wspierającą, pomaga im poznawać najbliższe otoczenie, rozwijać u ucznia wolę działania i poczucie odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze. Walorom poznawczym towarzyszy pobudzenie czynnika emocjonalnego, który ma wpływ na wzajemną integrację i kształtowanie postaw ucznia.
Opiekunowie :
Maria Telec
Ewa Słoka
Jolanta Szkurłat