Emocje w nas i wokół nas. Krótka instrukcja obsługi.
SCENARIUSZ LECJI
realizowanej w ramach programu „Aktywna Tablica” z wykorzystaniem narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Temat zajęć : Emocje w nas i wokół nas. Krótka instrukcja obsługi.
Data przeprowadzonych zajęć: 16.05.2023
Nauczyciel: Aneta Miążek, pedagog szkolny
Rodzaj zajęć: zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne
Cel główny:
► rozpoznawanie, nazywanie i wyrażanie emocji, rozwijanie samoświadomości
Cele szczegółowe
Uczeń:
► mówi o uczuciach, rozpoznaje emocje na podstawie wyrazu twarzy, postawy
► wyraża i rozpoznaje określone emocje
► rozpoznaje swoje aktualne emocje
►rozumie pojęcie emocji i empatii
Zaplanowane metody pracy:
►Praca oparta na obserwacji- oglądanie fragmentu filmu „ W głowie się nie mieści”, analizowanie wyglądu oraz zachowania bohaterki filmu
► Praca oparta na słowie - rozmowa kierowana na temat tego, czym są emocje , jak możne je uzewnętrzniać, jak sobie z nimi radzić
►Praca oparta na działaniu praktycznym z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych na platformie Dzwonek.pl, uzupełnianie karty pracy ( wersja papierowa)
Wykorzystane środki dydaktyczne:
►Zasoby Internetu – fragment filmu „ W głowie się nie mieści”
►Platforma edukacyjna Dzonek.pl ►Laptop
►Karta pracy
Przebieg zajęć:
- Rundka początkowa- „ Kolory”. Uczennica wybiera kartkę w swoim ulubionym kolorze i określa swoje samopoczucie za pomocą wybranego koloru.
- Mój dzisiejszy kolor to…
- Oglądanie fragmentu filmu „ W głowie się nie mieści”
W głowie się nie mieści: Pierwszy dzień w nowej szkole - YouTube
- Rozmowa kierowana na temat emocji
►Kim jest bohaterka filmu?
►Co wydarzyło się w jej życiu?
►Co czuła dziewczynka ?
►Czy można było rozpoznać jej emocje ?
►Co to są emocje?
►Czy możemy rozpoznać emocje, które odczuwają inni? Na co należy zwracać uwagę?
►Gdzie ukrywają się nasze emocje?
►Jak radzić sobie ze swoimi emocjami?
►Jak radzić sobie z emocjami okazywanymi przez innych ludzi?
- Rozpoznawanie emocji- wykonanie ćwiczeń interaktywnych na platformie Dzwonek.pl
►Układanie uczuć na miarce od najsilniejszej do najsłabszej
►Układanie rymowanki o emocjach
►Tworzenie i analizowanie przysłów i powiedzeń o emocjach
►Uzupełnianie luk w tekście nazwami emocji
►Odnajdywanie sprzecznych komunikatów dotyczących emocji
- Serce pełne emocji- uzupełnianie karty pracy
Zadanie polega na tym, by wypełnić serce kolorami w taki sposób, który oddaje stan emocjonalny uczennicy. ( Załącznik nr 1)
- Podsumowanie zajęć.
Rozmowa na temat aktualnego samopoczucia uczennicy w oparciu o uzupełnioną kartę pracy.
Załącznik 1:
Serce pełne emocji
Wypełnij serce emocjami, które odczuwasz najczęściej.
Radość Złość
Duma Strach
Spokój Smutek
Zaciekawienie Zazdrość